FSD-formand: Hjælp børn til sunde fællesskaber

Unge, som er på vej ind i bandekriminalitet, skal hjælpes ind i sunde fællesskaber med andre ikke-marginaliserede unge, siger FSD- formand Helle Linnet i en kommentar til nyt politisk forslag.

Af journalist Tina Juul Rasmussen

Et nyt forslag fra integrationsminister Inger Støjberg (V) om at straffe forældre økonomisk, hvis deres børn er på vej ind i bandekriminalitet, møder ikke ubetinget opbakning fra Helle Linnet, formand for FSD.

- Det er rigtigt vigtigt, at vi får inkluderet de unge i fælleskaber blandt andre unge med sunde og naturlige interesser, så de ikke føler sig til overs og derved måske tænker det nemmest at gå over i bandemiljøer, hvor de altid kan blive integreret, siger hun til Radio 24syv i en reaktion på det nye politiske forslag.

Vil trække i sociale ydelser

Inger Støjberg foreslår at bruge 73 mio. kroner af satspuljemidlerne til en statslig task force, som skal hjælpe udvalgte kommuner med at forebygge bandekriminalitet blandt unge, bl.a. ved at trække forældrene i sociale ydelser, hvis deres børn søger mod banderne. Men tvang virker ikke nødvendigvis overfor disse mennesker, mener Helle Linnet.

- Der, hvor forældrene i forvejen ikke kan medvirke eller spille en rolle i forhold til børnene, kan man frygte, at påbuddet ikke vil hjælpe, siger hun og opfordrer til at vurdere hver enkelt families situation, inden man trækker dem i sociale ydelser.

Hør hele indslaget i Radio 24syv her.

(vælg nyhedsudsendelsen den 24. September kl. 11).